ترانسمیتر دما، ترکیبی از یک سنسور دما مثل ترموکوپل یا RTD و یک ترانسمیتر می باشد که در یک تجهیز قرار گرفته است. سنسور دما، مهم ترین و اصلی ترین قسمت تشکیل دهنده ترانسمیتر دما می باشد و کار اندازه گیری دما را انجام داده و همچنین ترانسمیتر، سیگنال را تقویت کرده و به سیستم مانیتورینگ و یا اتاق کنترل انتقال می دهد. به عبارتی، ترانسمیتر دما، دما را اندازه گیری کرده و آن را به سیگنال 4-20 mA متناسب با دمای اندازه گیری شده تبدیل می کند. سنسور دما در بیرونی ترین قسمت ترانسمیتر دما قرار دارد و به صورت مستقیم با محیط اندازه گیری دما در ارتباط است به این صورت که تغییرات دمای محیط سبب تغییر در دمای حسگر می شود.

انواع ترانسمیتر دما بر اساس شیوه نصب یا تأمین جریان، شامل موارد زیر می باشد

در این مدل، ترانسمیتر در بالای محفظه سنسور یا کله گی قرار می گیرد. این ترانسمیتر ها دارای روش اندازه گیری آسانی می باشند و قابلیت استفاده در سیستم های گوناگون را دارند.

ترانسمیتر دما استوانه ای هد مونت

ترانسمیتر دما ریل مونت

این ترانسمیتر های دما روی دین ریل، داخل تابلو نصب می شود

ترانسمیتر دما ریل مونت

ترانسمیتر دما فیلد مونت

ترانسمیتر دما فیلد باس به صورت پک کامل و جداگانه در سیستم نصب می شوند و شامل یک محفظه محصور از فولاد ضد زنگ و یک قسمت خارجی با یک نشانگر چند گزینه ای می باشد. این سیستم به نحوی طراحی شده است که در برابر رطوبت، شرایط محیطی و سایر محیط های خورنده مقاوم می باشد.

ترانسمیتر دما فیلد مونت